zaterdag 23 december 2006

Vayehi Erev, Vayehi Boqer: Yom Echad

The early Bird catches the Worm (unless the Worm is jetlagged)

Gisteren had ik tegen mijn moeder gezegd dat we het waarschijnlijk niet zouden redden om op tijd wakker te zijn voor de Sabbatschool. Ik zou al blij zijn als we er waren voor de Eredienst. Maar wegens het tijdsverschil waren we alledrie ruim op tijd wakker. Joshua om 03:00, daarna om 06:30, ik om 05:30 en Amanda anderhalf uur later. Na het ontbijt belde ik mijn zus, Sarah, om te vragen waar ze gisteren was gebleven. Ze zou rond 09:00 langskomen en we konden zo samen naar de kerk. Rowena zou zich dan over haar neef, Joshua, ontfermen in de kindersabbatschool. Amanda zou thuisblijven. De vlucht, samen met het feit dat ze tot het eind heeft doorgewerkt, is bijzonder slopend voor haar geweest. Een dagje rust zou haar goed doen. Ze kon dan ook gezellig met mijn oma bijkletsen. Mijn oma is 92, slecht ter been, vrij vergeetachtig, maar verder helder van geest. Daar valt dus prima mee te kletsen, vooral over vroeger.

In de kerk aangekomen was de ontvangst erg warm. Wij werden letterlijk zingend aan de deur verwelkomd. Een persoon weet echt niet wat voor indruk hij achterlaat, of wat voor herinneringen men aan hem overhoudt als hij weg is. "Terence..., his memory is still sweet among us." Van zulke woorden wordt je nederig... En hoe kun je anders dan erg veel houden van deze mensen, die je hebt achtergelaten... Een zuster uit de kerk is de afgelopen maand 100 geworden, daar hoorde een cadeautje bij, vonden wij. Voor de anderen was onze aanwezigheid cadau genoeg. En het gevoel was wederzijds. Iedereen vond het ontzettend jammer dat Amanda er vandaag niet bij was. Joshua werd zelfs als mijn zoon herkend door mensen die niet eens wisten dat ik er ook was. Ben ik dan de enige die vindt dat hij op zijn moeder lijkt?

Thuis aangekomen worden we getrakteerd op een heerlijke maaltijd van ossenhaas en gepofte aardappels met een lekkere jus en zure room. De sabbatsmaaltijd uit mijn jeugd. Amanda is wat opgeknapt en we besteden de rest van de dag met het wennen aan de hitte. (Think cool thoughts!)

Geen opmerkingen: